Bilder

Annorlunda övningar med egen kroppsvikt. Dessa handlar inte enbart om styrka, också med balans och kroppskontroll och vikten av att vara stark för sin kroppsvikt. Man klarar mer än man tror.

Hävstång på armbågarna.
Vinkla händerna bakåt, med fingrarna mot fötterna. Luta framåt, sätt armbågarna i midjan, så nära höfterna som möjligt. Försök att uppnå jämvikt. Till en början görs övningen enklare på en upphöjning som sten, bänk etc. Även enklare med vikt på ryggen, för att väga upp benen.

20130415-202731.jpg

20130415-202923.jpg

Halva flaggan
Hitta en stolpe, gärna smal men som kan hålla uppe din tyngd. Optimalt den typen som finns vid lekplatser etc. Men det går bra med stolpar med tjockare grepp också. Ha din starkaste arm överst i början, öva sedan på att klara övningen med bägge armarna. Få upp armbågen högt, ha handflatan emot dig. Ta undre armen och ta spjärn mot höften med armbågen. Håll i stadigt och försök att lyfta benen. Spänn bålmusklerna stenhårt!

20130415-203413.jpg

20130415-203508.jpg

20130415-203551.jpg

20130415-203606.jpg

En arm handstående
Öva på konsten att balansera. Lär dig först att stå på händer med bägge händerna i marken med stöd mot en vägg. När man klarar att stå en minut utan problem, experimentera med att lägga över vikten på en hand. Sära på fötterna, justera tyngdpunkten, känn att en handen blir lättare. Lyft handflatan så bara fingertopparna nuddar marken, lyft sedan handen försiktigt. Börja öva på mjukt underlag. Ha sedan som mål att ha benen mer ihop för ökad svårighetsgrad.

20130415-203911.jpg

20130415-203921.jpg

20130416-161405.jpg

20130416-161414.jpg

20130416-161547.jpg

20130416-161554.jpg

20130416-161611.jpg

Leave a Comment